Udflugt til Klokke- og Skolemuseet i Over Lerte
D. 25 juni 2026 var der aftenudflugt til Klokke- og Skolemuseet i Over Lerte ved sommersted.
I det smukkeste sommervejr gik turen via snoede veje til Klokke- og Skolemuseet.
Vi blev delt i to hold og fik på skift en god og lærerig introduktion til begge museer.
En venlig og myndig lærerinde underviste os i læsningens og skrivningens kunst.
Vi fik ikke afprøvet alle de 800 klokker, men hørte flere af de gamle kirkeklokker og måtte både røre og spille på de fleste af alle forskellige store og små klokker oppe på kirkeloftet.
I støberibygningen fortalte en medarbejder, hvordan der støbes bronzeklokker.
Den medbragte kaffe blev nydt og vi sluttede med at synge Grundtvigs salme “Kirkeklokke!mellem ædle malme”.
Læs mere om skolemuseet her: Sønderjysk Skolemuseum
Læs mere om klokkemuseet her: Dansk Klokkemuseum
Museumscontainer
I sensommeren 2026 sender Museum Sønderjylland en specialdesignet container rundt til forskellige steder i Sønderjylland for at informere om arkæologi og vise, hvad der findes af fortids- og kulturminder lokalt. Containeren ankommer her i Bevtoft ca. 15 august og kommer til at stå på plænen over for 'Min Købmand'.
Rundhøj ved Hyrup
Kultur- og Fritids Award 2026 i Haderslev
Anni Husmann, der har været i bestyrelsen i rigtig mange år og været arkivleder og ydet en stor indsats for foreningen og arkivet, blev hædret ved Kultur- og Fritids Award 2026 i Haderslev ved et festligt arrangement. Vores formand Niels Møller Jessen var med til fejringen og har taget billedet i det øjeblik Annis navn er på “tavlen”. Stort TILLYKKE, Anni!
Guldkonfirmander i Bevtoft Kirke
Påskedag var der guldkonfirmation i Bevtoft Kirke. Efter gudstjenesten var de “unge” mennesker på besøg i arkivet, hvor den medbragte formiddagskaffe og rundstykker blev nydt. Før rundvisning på skolen fik Guldkonfirmanderne en rundvisning og orientering om arkivet og foreningen.